top of page

איתמר

ב14/8/2022 נולד איתמר. הנכד השישי של נגה. אלו הדברים שקראתי בטקס הברית:


‏יום ראשון כ"ד אב תשפ"ב

‏21/08/2022

איתמר,


לפני עשרה חודשים אבא שלך סיים קו מילואים של חודש ימים ביישוב איתמר. חודש לאחר מכן נהרית באהבה והתחלת את המסע המופלא שלך בעולם. עוד בתחילת הדרך ידענו שלפנינו דרך לא סלולה שנצטרך לסלול יחד. נפגשנו עם שותפים רבים לדרך ושאלנו מה תהיה דרכך בעולם. איך תגדל? והיכן? ומי יהיה סביבנו?


טרם הופעת בעולמנו עסקנו הוריך ב"תיקון עולם". ניסינו בכל מאודינו ליצור עבורך עולם שטוב יותר לחיות בו. עולם שבו אדם לאדם – אדם, עולם שבו מכירים כולם בשוויון ערכו של כל אדם, שבו ניתנת לאנשים זכות לגלות את עצמם, את הזיק המיוחד שלהם ואפשרות להתחבר לאחרים בזיקה קרובה.


והנה הופעת בעולם בי"ז באב התשפ"ב, פרשת עקב. בפרשת השבוע מזכיר משה לבני ישראל את הדרך שעברו עד כה, החטאים שחטאו ואת התורה שקיבלו. משה מספר להם במה יזכו כאשר ילכו בדרך התורה:


ח,ו וְשָׁמַרְתָּ, אֶת-מִצְוֺת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו, וּלְיִרְאָה אֹתוֹ.
ח,ז כִּי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, מְבִיאֲךָ אֶל-אֶרֶץ טוֹבָה: אֶרֶץ, נַחֲלֵי מָיִם--עֲיָנֹת וּתְהֹמֹת, יֹצְאִים בַּבִּקְעָה וּבָהָר.
ח,ח אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה, וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן; אֶרֶץ-זֵית שֶׁמֶן, וּדְבָשׁ.


ארץ טובה זו, שהטוב בה יוצא מהבקעה ומההר פרושה לפניך עכשיו. כשתפקח את עיניך תראה את הרי הגליל, את הבקעה, את המינים היפים שצומחים בה בארצנו. ואתה יקירנו, אם רק תרצה ותבחר, תוכל להיות טיפה מתוקה נוספת בעולמנו. דבש הסילאן מעץ התמר.


היום אנחנו מכניסים אותך בברית שמשותפת לעם המיוחד שלנו. ברית בין אלוהים לעם ישראל לייעוד המיוחד שיש לנו פה. ברית של אחריות להיות אור לגויים, לרדוף צדק – לבקש שלום. ברית של חברים וחברות לחיינו, משפחות ואהובים לדאוג אחד לשני בעולם, לא להיות לבד.


לו הייתה בחיים, הייתה נמצאת איתך היום גם סבתא נגה. היא חיכתה לך הרבה. בימיה האחרונים הצטערה שלא זכתה לראות אותך. בחרנו לעשות את הברית כאן בביתנו שבבקעה, מקושט ומעוטר בציוריה של סבתא נגה – נופי ארץ ישראל והקיבוץ. סבתא הייתה שמחה לדעת שאתה גדל בקיבוץ, שמאיה היא אמא שלך – אותה זכתה לפגוש ולהכיר. כשתגדל נספר לך אודותיה, תזהה את האף הקטן באפה של סבתא ותשריש שורשים בהיסטוריה של עצמך כאן על פני האדמה.


לו היה בחיים, ודאי היית מוחזק ע"י סבא שמואל שציפה לך שתגיע לעולם. שהלך לעבודה עד גיל 98 בראש צלול ובגוף איתן. ששמח בשמחת נכדתו הציונית, וחיבר את המשפחה בסיפורים ואהבה.


בחרנו להעניק לך את שמך – איתמר. בן הבקעה שופעת התמרים בין מטעי הדקלים של קיבוץ נערן. התמר המיוחד שכל חלקיו חשובים ואין בו פסולת:


במדבר רבה ג':
מַה תְּמָרָה זוֹ אֵין בָּהּ פְּסוֹלֶת אֶלָּא תְּמָרִים לַאֲכִילָה, לוּלָבִין לְהִלּוּל, חֲרָיוֹת לְסִכּוּךְ, סִיבִים לַחֲבָלִים, סַנְסַנִּים לַכְּבָרָה, שִׁפְעַת קוֹרוֹת לְקָרוֹת בָּהֶן אֶת הַבַּיִת. כָּךְ הֵם יִשְׂרָאֵל אֵין בָּהֶם פְּסֹלֶת אֶלָּא מֵהֶם בַּעֲלֵי מִקְרָא, מֵהֶם בַּעֲלֵי מִשְׁנָה, מֵהֶם בַּעֲלֵי אַגָּדָה, מֵהֶם בַּעֲלֵי מִצְווֹת, מֵהֶם בַּעֲלֵי צְדָקוֹת וְכָל הָעִנְיָן.

שתגדל לגלות שבך עולם ומלואו – אהבה, פחד, רצונות ותשוקות, אכזבות וכעס. תגלה בך שפע לקרות בו את ביתך. שתזכה לשתף את העולם בעולמך הפנימי ביצירה ובדיבור, כפי שנברא העולם וכפי ששמך נשאב מהמילה הארמית – איתמר = דיבור. שתזכה לחדש בשפתך כשפת הילד העברי הראשון – איתמר. להמציא מילים, לדמיין, לשחק.


אנחנו מכניסים אותך בברית האבות והאמהות היהודיים בכל הדורות והארצות.

ברית שתקשור אותך אל עברך ושושלתך: לסבא שמואל וסבתא מרתה, לסבא יעקב וסבתא בלהה, לסבא יעקב וסבתא שושנה, לסבא זאב וסבתא רגינה, לסבא מיכה וסבא ספי, לסבתא נגה וסבתא יעל. למשפחות שמיר, דונר, טירקל ומרינברג. לעיר העתיקה בירושלים ולקרקוב. ללבוב ובנדין, לביתניה ועין חרוד ורמת רחל. לקייפטאון וסנט פטרסבורג. לסוחובולה וטרנופול. לבית ברחוב ביל"ו בתל אביב ולבית ברחוב התמר בחיפה. לצריף של משפחת מרינברג בגבעתיים ולקיבוץ גבעת ברנר.


ברית שחלקה הראשון הוא כאב, סימן.

אנחנו קושרים אותך אל הסבל והכאב של כל הדורות היהודים שיהיו חלק ממך.

סימן בשבילך להכיר כי שום כאב של יהודי איננו זר לך.

וגם שום עוול וחוסר צדק שעושה יהודי או תחת שם היהדות בעולם איננו מחוץ אליך ולאחריותך.

אתה שלהם אבל בעיקר הם שלך.

הכאב שלך הנורא עכשיו בידינו ומול עיננו ועל דעתנו שיעבור מהר והסימן בגופך נותן לך את הזכות את האחריות ואת החובה הזאת מתוקף הסימן ולא לפי החלטתך וקודם להכרתך העצמית המלאה.


אבל איתמר, לברית חלק שני חשוב יותר בעינינו התלוי בהכרתך העצמית המלאה. בהכרעתך.

ברית לך איתמר עם כל הטוב והחלום והיפה והצודק שהעם הזה על נביאיו איכריו משורריו לוחמיו ומהפכניו בראו ויצרו.

אתה שלהם אך בעיקר הם שלך.

הסימן הזה והכאב הנורא עכשיו בידינו ומול עיננו ועל דעתנו נותן לך את הזכות את האחריות ואת החובה.

אנו מכניסים אותך בשם כל אלו ממקודם ובשם חברינו לתנועת המחנות העולים ותנועת דרור ישראל, משפחות דונר וטירקל שכאן לברית אישית קרובה - ברית יהודי. ברית עם האמת, עם הצדק, עם ההגשמה, ברית עם האהבה.

זוהי דרך יהדותך, המורדת, המגשימה והאנושית ודרכה זוהי בריתך עם העולם – כמתקן, כבונה. כאדם.

לחיים – זה הקטן גדול יהיה



53 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page